Взаимните проклятия между двете църкви от 1054 г. бяха отменени официално през 1964.
Папата е еретик, нe му позволих физически да влезе в Светия олтар на храм-паметника "Александър Невски", съобщи сензационно в студиото на bTV вчера новият пловдивски митрополит Николай. След това обясни, че не той, а Църквата определя като еретик всеки, който изповядва друг Символ на вярата.
Негово преосвещенство митрополит Николай ще бъде посрещнат официално в събота от 17 часа на импровизирана сцена в центъра на Пловдив от кмета на града д-р Иван Чомаков и областния управител Тодор Петков.
Кметът на Пловдив д-р Иван Чомаков изповядва католическата вяра. Това е едно от вероизповеданията, съществуващи в Пловдивската епархия от векове - наред с православното, мюсюлманското, протестантското, армено-грегорианското, израилтянското и други.
Нито един от 14-те архиереи, които избраха Николай за пловдивски владика, не пожела да коментира изказването му. След предаването той веднага си изключи телефона.
"Една личност не прави църквата, а едно изказване на една личност не може да развали отношенията между праволславни християни и католици", каза пълномощникът на монсеньор Йовчев - епископ на Софийско-пловдивската епархия - Христо Каламов. Според него с това изказване се цели разединение между църквите, но то няма да влоши отношенията между двете религии. "Докато беше жив митрополит Арсений, имаше разбирателство, надявам се и сега да е така", каза още той.
Монсеньор Йовчев, който оглавява движение за обединение на християнските църкви, ще поздрави писмено митрополит Николай за встъпването му в длъжност.
Римокатолическата църква е едно от основните християнски вероизповедания, което включва църквите, признаващи върховенството на римския папа. Като повечето християнски църкви тя се обявява за продължител на първоначалната църква, основана от Исус Христос.
Римокатолическата и Източноправославната църква се разделят при Източно-Западната схизма през 1054. В основата на този конфликт лежало разбирането за свещеността на държавата - византийската църква имала подчинено по отношение на държавата, а латинската църква се стремяла да подчини светската власт.
И двете църкви са приемници на първоначалната Христова църква, но традициите им са различни. Всички ранни църковни автори, в това число и източните, както и вселенските събори на християнската Църква обаче приемат първенството primus inter pares (първи сред равни) на епископа на Рим - римския папа.
Днес ръководителите на западните и източните църкви се стремят да преодолеят пагубните последствия от многовековната вражда. През 1964 год. папа Павел VІ и контантинополския патриарх Атиногор, тържествено отменили взаимните проклятия, произнесени от представителите на двете Църкви през ХІ век. Положено е начало на преодоляването на греховното разделение на западните и източни християни.
Пловдив е космополитен град. През всички времена на неговото съществуване тук са живели различни племенни групи, етноси и народи. Те са съжителствали едновременно в единомислие и в противоборство, създавайки своя град и оставяйки стъпките си в летописа на неговата история.