Печалният образ на “деветдневната кралица” лейди Джейн Грей доскоро оставаше пълна загадка
Уникален портрет с предполагаемото изображение на загадъчната лейди Джейн Грей (1537-1554), правнучка на Хенри VII, управлявала Англия само 9 дни и обезглавена на 16-годишна възраст, бе открит сензационно в частна колекция в Лондон. В продължение на векове, печалният образ на лейди Джейн е обвит от мистерии. Доскоро се смяташе, че Джен Грей е единственият представител на английския трон от 1500 г. насам, за който няма запазен портрет.
Според експертите обаче, откритата в наследствена колекция в Стретъм, Югозападен Лондон картина, е портрет именно на тайнствената лейди Джейн. Собственикът на платното е далечен потомък на самия художник, уточнява британският вестник
The Guardian.
Историята свидетелства, че лейди Джейн Грей, която става жертва на политическите интриги на своите майка и пастрок, заема трона след смъртта на братовчед си Едуард VI, син и наследник на Хенри VIII. Младата жена не желаела да става кралица и дори паднала в несвяст, узнавайки плановете за възкачването й на престола. Краткото й управление завършва със заточение в лондонския Тауър, когато на 19 юли 1533 г. кралица става законната наследница на престола Мария Стюарт. Заради дворцовия заговор, лейди Джейн, пастрокът и съпругът й са осъдени на смърт.
В миналото се смятало, че в Националната художествена галерия в Лондон има запазен портрет на лейди Джейн. Впоследствие се изяснило, че на картината всъщност е изобразена шестата жена на Хенри VIII, Катерина Пар, но платното останало изложено в галерията. Там се намира и друго известно “изображение” на Джейн Грей в момента преди екзекуцията. То обаче е рисувано едва през XIX в. и в сюжета му голямо влияние оказва въображението на френският представител на романтизма Пол Деларош, който използва за прототип на Джейн 19-годишен модел.
На открития портрет, който експертите датират от втората половина на XVI в., е изобразена стройна девойка, в пищна рокля, обсипана със скъпоценности, която държи в лявата си ръка книга. Над едното й рамо на картината личи блед надпис Lady Jayne. Според специалистите, роклята на младото момиче съответства на модата от началото на 50-те години на XVI в., когато е и мимолетното царуване на Джейн Грей. Според изкуствоведа Либи Шелдън от University College в Лондон, по всичко личи, че надписът на картината “е направен едновременно със завършването на портрета”.
Кристофър Фоли, който е поел реставрацията на творбата, е категоричен, че този път изобразената дама действително е Джейн Грей. Специалистът по гербове и родословие Томас Уудкок от Хералдическия институт в Лондон е проследил 4 възможни “лейди Джейн”, съвременнички на платното. Като се има предвид брачния статус и възрастта на останалите “кандидатки”, лейди Джейн Грей остава единственият реален прототип на портрета.
Според Фоли, въпросното платно може би е направено скоро след оригинала копие, което за разлика от него е оцеляло. Копирането на портрети, за по-бързото им разпространение е характерна практика за тази историческа епоха, завършват коментара си специалистите.