Факти, Анализи, Коментари
   21 Септември 2019
 Коментари    Дискусия   
За нас  •  Контакти  •  Реклама   
С П Р А В О Ч Н И К
Q U I Z

Проф. Божидар Димитров: Време е да имаме първия светец българин - католик
30 Април 2014
Сега от българските католици има само един в категорията „блажен”. Това е епископ Евгени Босилков, убит от комунистите
По канонизацията на двамата папи в българските медии се вдигна много шум, че двамата са „български светци”.
Папа Ронкали действително обикна страната ни за деветте години, прекарани  в България и й помагаше много и като нунций, и като папа. Малко хора знаят, че освен по Чирпанското земетресение той оказваше помощ и на ВМРО.
Полският папа също симпатизираше на България с много изказвания преди и след атентата. Дори и моята съдба е доказателство за това. Когато избухна скандалът с „българската следа”, италианците помолиха всички български специализанти да напуснат Рим и Италия под предлог, че не могат да им гарантират сигурност. По това време бях във Ватикана и не само че не ме помолиха да напусна, но различни нейни висши служители ме уверяваха, че никой от 900-те (тогава) обитатели не вярва в „следата” и я смятат за пореден епизод на Студената война.
Но думата ми днес е за друго. Както и да наричаме новите светци, те не са българи, а българска католическа общност имаме от началото на ХVІІ век. През този, вече четиривековен период, неголямата ни католическа общност (тя се движи през вековете между 20-80 000 души) е дала забележителни духовници и патриоти. 
През ХVІІ век личности като епископите и архиепископите Илия Маринов, Петър Богдан, Петър Парчевич, Филип Станиславов извършват в тежките условия на турското робство невероятна работа по опазване на българите-християни от помохамеданчване. 

Те възстановяват дейността на старите католически диоцези в София, Никопол, Охрид, Скопие, Марцианопол, Пловдив и в същото време гордо заявяват в Европа, където имат широки контакти, че са от „великото царство България”. Във Ватикана водят яростни битки в назначителните им укази да пише, че Охрид не е в кралство Сърбия, а в царство България. 
Във Венецианския сенат, обиден, че е наречен син на робиня, Парчевич гордо заявява: „Аз съм син на свободна жена българка и затова не ви моля, а настоявам, да ми помогнете да освободя отечеството си България”. 
Накрая, през 1688 г., вдигат  т. нар. Чипровско въстание и дават пример за жертвеготовност. 
   
Южнобългарските католици също имат мъченик за вярата и България. Това е свещеник Михаил Добромиров, посечен с брадва в Одрин след процес, в който е обвинен в сътрудничество с австрийците. 

Сега от българските католици има само един в категорията „блажен”. Това е епископ Евгени Босилков, убит от комунистите, но той почти няма шанс да стане светец, тъй като мощите му трябва да извършат поне три чудеса, потвърдени от специална комисия и по ред причини това в близко време е невъзможно. Освен това трябва да са минали повече от петдесет години от мъченическата му смърт. Те вече са минали, но все пак във Ватикана сигурно ще кажат, че все още е рано. 

За изброените петима от ХVІІ и ХVІІІ век няма този проблем. Всеки от тях може да бъде обявен за светец, стига нашите католически архиереи да направят необходимите постъпки. И ако във Ватикана кажат, че петима са много за толкова малка общност и да предложим един, предлагам това да е Петър Богдан. Този чипровчанин е наистина невероятен: 
- Той не само възстановява една по една всички католически епархии, но спасява от помохамеданчване 40 - 50 000 павликяни, правейки ги католици. 
- Той написва и първата българска история сто години преди Паисий. Aвтор е на първия български герб (щит с разярен лъв, тъпчещ полумесец). 
- Създател на революционната организация в Чипровец, вдигнала въстание, макар и след смъртта му. 
- Той е католическият Паисий, но и католическият Левски. И ако в общественото съзнание Петър Богдан е в сянката на Петър Парчевич, то е само защото Парчевич е живял главно в чужбина и е могъл да говори и пише свободно. Петър Богдан е спазвал твърдо правилата на конспирацията, но Петър Парчевич, търсейки съюзници за българското въстание, винаги е заявявал във Ватикана, в Австрия, Венеция, Полша и Русия, че е само представител на софийския архиепископ Петър Богдан.
  
И така - време е да имаме първия светец българин- католик.


последни в Коментари:

ВАШИТЕ КОМЕНТАРИ
ДОБАВИ МНЕНИЕ

Петър Г.
04 Sep, 2014 | 18:32

Станимире, в грешка си. Под Никополски диоцез се разбира гр. Никопол, а не Никополис ад Иструм, който е римски град и при създаването на Никополския епархия не е съществувал.

Станимир
03 Sep, 2014 | 11:30

Не е необходимо три чудеса, за да се канонизира някой, а две; нито чудесата трябва да се извършат посредством мощите; нито трябва да минат 50 години.
Освен Евгений Босилков, има още трима обявени за блажени български католици. Това са свещениците Камен Вичев, Павел Джиджов и Йозафат Шишков. Папа Йоан Павел II ги беатифицира в Пловдив при визитата му в България през 2002г.
Под католически диоцез "Никопол" нека се разбира Nicopolis ad Istrum (В.Търново-Русе)


  И З Б Р А Н О
  Т Е М А  Н А  Д Е Н Я
  А К Ц Е Н Т И
Партньори:
Copyright © 2002-2018г. Всички права запазени. При използване на информация от сайта позоваването с активен линк е задължително